måndag 17 september 2012

Ännu en jakthelg till enda! :0/

Suck! Så var ännu en helg till enda å jag vill vara kvar i skogen å jaga, men det är tillbaka till verkligheten nu i morgon. Men tror jag åker hem redan på ons å jagar änder med Fixen, må passa på innan de flyttar. Fast det är ju inte så att det kräller av dom, snarare tvärtom, så risken e nog större att man kommer hem utan än med. Men man har ju fått jaga :0) Sedan tycker jag att det är så himla trist att här uppe finns det ingen kultur för småviltjakt tex jakt med hund på räv, rådjur eller grävling. Ingen som har en grythund eller en fungerande har- alt rådjurshund, utan här satsar alla på älgjakt, å det är ju absolut inge fel på det eftersom det e så kul, men det hade varit kul att därimellan få jaga nå annat. Ifjol var det ju tänkt att jag sku iväg å jaga söderut, men omständigheterna gjorde tyvärr att det inte blev av. Trist för det hade varit skitkul :0/ Men där är det kultur med småviltjakt och de jagar varje helg, gryt å rådjursjakt (då det e lov såklart). Ja ja, hur som helst så har vi ju jagat i helgen, å tyvärr så kom inte Sundsvallarna upp heller :0/ Trist, men det blir väll fler helger! Men gårdagen jagades på nedsidan av storvägen och en bit in på fm så sköt Magnus en kalv på stånd för Stojan å Mannen, kul för Mannen å få vara med, han e ju trots allt 13 år. På em gick jag å pappa ut från Annerssonvåll'n å höll på bli översprungna av en ganska så stor oxe. Vi såg bara skymten av den då det var för tätt för att skjuta, men vi hörde han dessto mer då han kom. Det knakade å brakade å han flåsade nå så inni helvete, egentligen inte konstigt eftersom han hade en jäkla fart. Det var Stojan som var efter den, men så fort som den sprang var det svårt för Stojan å hålla jämn takt med den, å e man dessutom lite hallt så e det svårare, så vi fick han av spåret eftersom det drog in på grannmarken å så blev han med oss en bit. Sedan så höll Amos på med en älg som var jävligt illvillig å stå stilla, den var garanterad skrämd då han fick upp den. Vid två small det på Renholdsflon å Anders hade skjutit på en oxe som kommit så sakta å ostört att han hade haft gott om tid å typ fika klart å ta upp geväret å skjuta. Skottet hade känts bra men oxen försvann, och han hade knappt hunnit lagt ner geväret så kom Amos med en ko rätt förbi poststället å försvinner in på samma ställe som oxen, å på pejlen såg vi att Amos stannade i utkanten på myren och det bådade gott att då bör ju oxen ligga där. Men så fortsatte plötsligt Amos å då kom den olustiga känslan att oxen nog inte alls låg där utan att Amos hängt på den. Vi kom ner till Anders å väntade in Magnus å Nixon och började spåra från skottplatsen, och till allas lättnad så låg oxen 50 meter från skottplatsen fällt med ett fint lungskott! Amos hämtade vi igen i Stocke, å då var han så trött att vi fick lyfta upp han, då hade han 3,5 mil i benen!!! Så dagen resulterade i en kalv å en oxe, grattis Magnus å Anders :0) På kvällen träffades vi kusiner (jag, Jens, Jenny och Ina) och hade kräftskiva, många glada skratt!!! Så himla kul! Igår på fm så jagade vi Milla tjännan, men det var som ganska heldött. Hade upp ett djur, men det var ett ensamt djur, men kvoten för stora i september e full så det e bara kalvjakt som gäller, å då e det liksom ingen mening å ränna efter ensamma djur. Em ägnades åt att städa undan, såg ju ut som en korsning mellan en skog å ett bombat horhus =total kaos å typ1 dm barr och kvist på golvet. Var till Christin å hämtade hundmat å surrade ett tag innan det var dax å dra hem å packa inför veckan.

Det finns en sak som jag blir så jävla irriterad på, att folk ifrågasätter nöjet med jakten. Eller visst det får dom väll göra, man får väll tycka vad man vill, men det är på sättet som dom uttrycker sig! I förra veckan så satt vi och pratade vid fikat då jag och en kommer in på älgjakt och jag berättade stolt å glad att jag skjutit min första älg förra fredagen å att det känts så skönt då den låg där å att jag lyckats. (Det första djuret av varje art man skjuter kommer man oftast att komma ihåg). Å då kommer frågan från ett annat håll: "-Men hur kan du njuta av att döda ett djur?" Vadå njuta? Jakten handlar väll inte om att njuta av själva dödantet, jakten handlar ju om att njuta av jakten. Visst, man strävar ju efter att skjuta det man jagar, men att njuta anser jag är fel ord. Njutning kan ju vara så sjukt mycket, naturupplevelser, underbart sex med rätt person ;0), ett hett bad, goda vänners sällskap, en kall öl....en orgasm!!!!! Sådant e njutning! Att skjuta och nerlägga ett byte är njutning, om man nu ska kalla det det, men på ett helt annat plan. Det ger en känsla av att ha lyckats, att ha fått till sammarbetet med hunden, överlistat viltet, att man nått målet som man tänkt å att man satte ett bra skott. Alltså hur jag än försöker förklara så kommer ingen som inte jagar å förstå känslan vid en lyckad jakt i alla fall, men jag kan ju säga igen att även fast att jag inte vill kalla själva dödandet njutning så är skott vid jakt och en orgasm inte samma typ av njutning! Nej nu ska jag gräva ner mig i inventeringsremissen som ska vara läst till fredag, bara sisådär 100 sidor..... Lägger ut lite bilder från helgen. Så, hepp hepp!

Mitt "stora" horn, dock inte klart
Pelle fyllde 1 år den 11 september på samma dag som min älskade pappa <3 td="td">
Pappa <3 td="td">
Ett uråldrigt postställe
Pappa å en välfrisert Stojan
Anders oxe
Pappa å Lennart lastar på oxen
Kusinträff :0)
Dubbelkräfta
Tidig daggfrisk morgon
Vidsträckta hyggen
Amos-Slöjd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar