tisdag 5 juli 2011

Jäkla knän!

Enligt konsumentverket så ska en vuxen kvinna lägga ca 1500 kr på mat per månad å en man några flera hundralappar. Å ja, det stämmer säkert, men det beror fan i mig på var man bor! Tidigare har jag handlat runt om här, och har med nöd å näppe klarat mig med 1700 kr. Sedan tre månader tillbaka så handlar jag en gång i månaden (om man bortser från någon liter mjölk å typ nå tomater) inne i stan, å vips så har mina matkostnader sjunkit från 1700 kr per månad till 750 kr per månad. Nu tänker ni säkert att visst går det om man lever på nudlar å vatten, men jag har insett att med välplanerad handling så behöver man inte snåla in på något. Jag handlar inge andra saker nu än tidigare, men jag handlar inne i stan. Ja jag vet att man ska bevara den lokala butiken, å den e jätte bra på många sätt, men om jag kan spara in nästan 1000 kr varje månad på att handla inne i stan, så behöver jag ingen fundering. Dessutom tror jag att man sparar på att inte måste gå på affären flera gånger i veckan, för hur ofta handlar man inte lite mer än man tänkt sig? Nej så nu handlar jag allt för en månad i stan å så handlar jag tex mjölk å frukt, som inte håller en månad, här på butikken. Jag e jätte glad för närbutiken, men priserna är så olika dom i stan att då blir det ganska naturligt att man väljer det billigare alternativet. Å jag menar som den här månaden, om man månadshandlar för 500:- å ändå inte väljer bort saker, e valet då så svårt? Dessutom så tjänar man ändå pengar på att handla där, fast att det blir en bensinkostnad. Som ni förstår så har jag varit på shoppingtur, det var jag å Marcus som for til stan på Maxi. Det e ju billigare å åka tillsammans, men framför allt e det trevligare! Vi hinner avhandla mycket under dessa 14 mil, för det finns alltid saker å prata om. Jag stängde idag på förskolan, så jag slutade kvart i sex. For å hämtade lill-prinsen å blåste hem å på med träningskläder å ut. Jag prövade att springa större delen av turen, men det kändes som om någon körde en kniv rätt i knäna, så det blev en rask få-upp-flåset tur i stället. Hatar att knäna krånglar, men i frågan om förbränning så förbränner man lika mycket på å jogga som å gå fort. Men det e klart, det ser ju bättre ut å springa ;0) I alla fall så när jag kom hem så kastade jag på å kokade pasta medan jag duschade å sedan var det till å svida om innan Marcus kom. Sedan vi handlat så åt vi en korv, och jag vet inte om det var korven eller vad det är, för fy fan vad illa jag mår. Marcus mår nog inte illa, men jag hoppas det e korven så det inte e någon magsjuka! Bara tanken får mig att spy ;0) Hoppas det har gått över tills i morgon! Ha de på bade!

"Sparsamhet är en stor inkomst" / Okänd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar