tisdag 24 april 2012

Effektiviteten flödar!

Hur effektiv kan man vara idag egentligen??? Idag har jag fått så mycket gjort att det känns som jag sku varit ledig en hel helg. Började med att fixa hemma med å vära in ved, plocka ur oppvaskmaskinen, städa av lite. Äta frukost å så åkte jag å pojkarna till bästa Anna å red en tur. Det e så kul å rida, speciellt barbacka, jag tycker att det är lättare att rida barbacka än i sadel. Vi red genom skogen påvägen hem, men det var ganska mycket snö bitvis så min häst snubblade till å vips så låg jag under en gran, det gick bra å Pia stannade, men vi gick och ledde hästarna sista biten genom skogen. Sedan tog vi  med hundarna ut på en skogspromenad innan vi fikade och surrade, så klockan var nästan två innan vi var hemma igen. Då tog jag och lagade en massa matdosor, för jag har börjat ta med matdosor på jobbet å det blir det ju i stan också, och sedan så kommer jag ju knappast å vara sugen på å laga middag då jag kommer hem vid sex halv sju. Å då e det bra å finna matdosor. Jag gjorde köttbullar, hamburgare, kycklinggryta, skinkpaj å svamppaj. Sedan tog jag och sådde frön: Tomater, solsikkefrön (solros), basilika, oregano och rosmarin, å så får vi se vad det blir av det. Å avslutade dagen med å dammsuga och torka golven nere, så nog fan har jag varit effektiv! Vad har annars hänt de sista dagarna; Jo i söndags så var jag å pappa på Vuongelejaure och fiskade. Vi åkte skoter upp på Korsvattnet å sedan fick vi gå ca 400 meter upp dit vi skulle fiska eftersom det e innom förbudsområde för skoter. Vädret växlade hela dagen, men det var aldrig dåligt väder utan så skönt så man lätt somnade i stolen. Vi såg två fjällrävar....alltså det var två rödrävar på fjället, alltså fjällrävar ;0) Runt hela sjön så knattrade det ryper hela dagen, å det kom flera flockar och satte sig på stenpartierna runt om, så det verkar finnas ganska gott om dom. Vi koste oss med gott fika, grillade korv och mol-åt godis, precis som det ska vara ute på tur. Vi fick ingen fisk, men det gör inget eftersom det var en kanonfin tur ändå. Jag älskar verkligen dessa turer med pappa, de betyder jätte mycket å jag älskar han så mycket (ja mamma också). Vi fick som sagt var ingen fisk, men jag fick en snygg goggles-bränna trots att solen inte sken så mycket. Men det räckte till å bli regält solbränd å få solfrossa på kvällen, så vi kanske ska vara glada att det inte var strålande sol, då hade vi nog brunnit upp. Vi funderar på å skida dit i maj från Långvattnet, det kan nog bli en fin tur om det e bra väder. Igår var jag till stan efter jobbet å käkade middag med syster-yster, åkte och besiktade bilen (Thank's God, den gick igenom med bara en anmärkning om att lyset till reg skylten var sönder). Sedan åkte vi ut på fallskärmsklubben och tränade, vi var ute å sprang. Det e ju inte så kul å springa i stan. Så det har varit intensiva dagar, å imorgon blir det jobb å på kvällen kommer mamma å pappa å fikar å pappa ska hjälpa mig fixa med stegen tills på tors då sotar-murren kommer. Hej svejs!     
Lilla Ninisen <3
Min älskade pappa å älskade lilla Lova har målat sina näsor!
Tidig morgon på Vuonglejaure å första hålet borras!
Vy över Vuongelejaure.
Bålfyring i fikapausen!
Om man ser dåligt så sitter det 12 ripor på stenpartiet närmast kameran! Blindstyren! ;0)
Pappa med spö och godispåse i högsta hugg!
Vy över Korsvattnet.
Fikapause!
Dagens sådd!
Skink- och broccolipaj och svamppaj!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar