onsdag 25 april 2012

Vi är privilegierade nå så inni helsike!

Jag har funderat ganska mycket på hur priviligerad man egentligen är, och att man är dålig på att uppskatta det. I andra länder finns det inte rent vatten och människor och djur dör av svält, man har inga materiella saker och man får inte gå i skolan osv. Här tänker man inte på att man varje dag spolar bort flera liter rent vatten för att man ska få det riktigt kallt eller att man väntar på att duschen ska bli varm. Om vattnet tex fryser eller att dom stänger av vattnet pga reparation eller dylikt så blir man helt handfallen för att man inte kan göra ngt. Man kan utan att tänka stå i duschen tills varmvattnet är slut om man vill, bara för att det är skönt. Och maten......en undersökning visar att en barnfamilj kastar mat för flera tusen varje år, butikerna kastar varje år över 100 000 ton mat till ett värde av över 2 miljarder kronor, bara för att det gått ut på datumet men ändå är fullt ätbart. Tänk så många människor- och djur- (är väldigt mån om att djuren ska ha det bra också) munnar 100 000 ton mat skulle mätta. Jag e inte bättre än ngn annan utan slänger en del mat eller ger det till hundarna, men det värsta är att det finns mat eller gamla rester som jag inte ens ger till hundarna utan hellre slänger det. Mat som folk skulle kunna döda för, och det ger jag inte ens hundarna. Nu e ju mina hundar bortskämda till tusen...... Men bara en sådan sak som mat till husdjuren, mina äter för ca 450-500:- per mån, sedan e det snacks å ben för ca 150:- per månad (kom ihåg att dom är bortskämda), och varannan månad köper jag torrfoder för 650:- (bara det bästa). Många husdjur har det långt mycket bättre än människor i andra länder. Nu skulle det väll i och för sig inte hjälpa dom om jag köpte hundmat för 150:- per månad, men det var bara för att vi ska tänka på skillnaden. Sedan är det ju det med materiella saker, man äger saker till en stor summa, som tex hus, bil, gräsklippare, kyl, frys diskmaskin, tvättmaskin, husdjur osv och många uppskattar inte det de har utan vill bara ha mer. Trots detta så finns det idag fattiga i Sverige. En annan sak i detta med priviligerade är ju den tillgången man har till naturen (nu har väll inte alla det i Sverige, men jag är priviligerad att ha det), till skogen, ängarna och fjällen och framför allt till ren luft fri från avgaser och miljögifter. Jag må vara djup just nu, men detta är något som jag funderat på då jag fritt strövat i skogen, jagat eller stuttit och njutit på en fjällsjö. Och många tänker inte på det utan tar förgivet att man har allt detta, allt detta som andra inte har. Jag tycker ni ska sätta er och fundera en liten stund på hur andra människor och djur har det ute i världen. Saker som är självklara för oss är så långt ifrån självklara för andra. Så kan man kalla oss och våra älskade djur för något annat än priviligerade?? Men sedan är det viktigt att komma ihåg att vi har fattiga och hemlösa även här som också saknar bostad och mat, människor och djur som alla blundar för. Att det finns fattiga i dagens rika Sverige, men många klassas också som fattiga om man inte har råd att köpa alla materiella saker så som dator, nya fancy gympaskor osv. Mina föräldrar har av en person klassats som fattiga en gång för x-antal år sedan, trots att de inte är det, för att jag sa att dom inte var intresserade av att köpa ett säsongskort till en skidort. Herregud, ska man behöva klassas som fattig för att man inte betalar ett liftkort för 1800:- till sitt barn som är 28 år och självförsörjande sedan 8 år tillbaka? Mina underbara föräldrar ställer alltid upp på oss barn och de skulle nog sälja sin själ till djävulen om det så var nödvändigt för att vi skulle klara oss, men någonstans går också gränsen för dom. Hada jag bett om 1800:- för att betala en tandläkarräkning eller till en elräkning så hade jag fått låna utan problem, men att låna eller ge 1800:- för att roa mig är inte aktuellt, möjligtvis låna ut 200:- till tex dans. Men jag ser inte det som konstigt utan helt normalt, föräldrar måste sätta en gräns speciellt då barn är vuxna, men också finnas där då det krisar och behövs. Många har inte den möjligheten, utan har föräldrar som inte bryr sig utan låter barnen driva vind för våg och hamnar dom i knipa så är det deras problem. Men jag å mina underbara syskon är förskonade från det och har världens underbaraste föräldrar som alltid finns där och alltid ställer upp då det gäller viktiga saker. Jag älskar er mamma och pappa över allt annat, tack för ni finns där och ALLTID ställer upp!<3 Tänk nu på detta nästa gång ni kastar mat eller har avverkat 45 min i duschen, ni kanske inte kan göra så mycket åt situationen men ändå vara medveten om att vi lever i två helt skilda världar! Aloha!

"De fattiga vill ha mat till sina magar, de rika magar till sin mat" / Engelsk ordspråk


"Materiellt överflöd utan karaktär är den säkra vägen till fördärv" / Thomas Jefferson     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar