tisdag 19 mars 2013

Jämförelse!

Uttrycket "Man ska lämna det bakomflutna före sig" kommer från filmen Lejonkungen, och det är så sant som det är sagt. Men det är samtidigt lättare sagt än gjort. Visst kan man ångra sig över de val man en gång gjorde och att man kanske skulle ha gjort det annorlunda, men det är bättre och ångra på något man gjort istället för att ångra på att man inte gjorde det. Mja...det är väll både rätt och fel, för samtidigt som det finns saker man gjort som man ångrar på så finns det oxå saker som man ångrar på att man inte gjorde. En sak som jag ångrar på att jag inte gjorde är att jag inte verkligen försökte att läsa till veterinär. Alla har nog jämfört sig med någon kändis och skulle vilja se ut sådan eller vara sådan. Men ett annat vanligt fenomen som garanterat finns hos både män och kvinnor är det att se tillbaka på partnerns tidigare liv och jämföra sig med dens ex. Själv så har man ju lämnat sitt tidigare förhållande bakom sig och det tillhör det förflutna, men ens partner kanske jämför sig, för det gör man ju ofta själv. Men hur undkommer man detta fenomen med att tänka att si eller så gjorde hon/han men så gör inte jag och då kanske han/hon tycker mindre om en. Eller att dom gjorde det och det tillsammans eller hon/han var si och så, då vill man också göra eller vara likadan kan det kännas som. En annan vanlig jämförelse är utseendet, att ofta så kanske man tycker att oj vad söt/snygg hon/han var, hur kan hon/han då gilla mig? Jag tror att den delen av fenomenet beror på ett dåligt självförtroende hos en själv, men är nog ändå något som alla drabbats av förr eller senare. På ett sätt så vill kanske många vara ens partners första äventyr, men samtidigt också dens sista äventyr. Inte alltid så lätt kanske, utan man måste nog bara acceptera det förflutna. MEN!! Samtidigt så måste man ju se på det att det är ju kanske just för att man inte är som exet som dom älskar en. För ska man vara precis lika så hade dom ju lika gärna kunnat behållit exet ;0) Men som sagt så är nog det också lättare sagt än gjort och kanske kommer det alltid, eller kanske mest från början, att sticka till lite då det glimtar till från dens förflutna kanske i form av samtal, saker eller foton. Dessa situationer måste man egentligen bara lära sig att bita ihop inför, för ALLA har ett förflutet, det är bara helt nyfödda bebisar som inte har ett förflutet, i alla fall inte utanför magen. Fast det är nog ganska troligt att jämförelse fenomenet finns hos ALLA. För som tidigare sagt så har väll alla jämfört sig med en kändis eller att alla tjejer har jämfört sig med kompisarna: -Å hon är så himla smal och jag skulle vilja ha haft sådana små/stora bröst som henne. Och samma sak är det hos killarna, fast då med stora muskler, storleken på snoppen osv. och detta börjar redan i låg ålder och det är något som följer oss genom uppväxten, ja kanske genom hela livet. Men är det då så konstigt att man jämför sig med exet eftersom det rör den person som man älskar mest. Fast å andra sidan så förkommer det ju att man jämföra sig tvärt emot, att ha ha jag är jätte duktig på att laga hennes/hans favorit rätt eller jag är så duktig på att hålla rent och städa men det var inte hon/han. Och då jämför man sig ju till det bättre, och det är nog det bästa om man nu absolut måste jämföra sig ;0) Ens partner älskar ju en just för att man är den man är, förhoppningsvis inte för att man är lik en kändis eller exet. Jag tror eller jag ska säga att jag vet att Adam älskar mig för den jag är och jag älskar Adam just för att han är den han är. Man når nog absolut längst med att vara sig själv: "Var dig själv, det finns redan så många andra". Sista året på gymnasiet så skulle vi skriva dikter, och då skrev jag just en om detta med att vilja vara som en annan.

En delfin
Tänk om jag någon annan fick vara,
lämna allt och åka bara.
Åka bort till det stora havet blått,
bli en delfin med skinn så blankt och grått.
Så liten och smäcker jag skulle bli,
men ändå så väldigt fri.
Då kunde jag i solnedgången leka och hoppa,
se underifrån hur regnet mot ytan droppa.
Kunna känna bottens mjuka sand,
simma bort till horrisontens rand.
Låta vattnet smeka min blanka fena och stjärt,
tänk att alltid vara så allärt.
Kunna simma in i en varm vik,
upptäcka korallrevens mystik.
Tänk att under vatten kunna höra,
men ändå inte ha ett synligt öra.
Tänk när man är uppe vid ytan och leker,
känns solens strålar kroppen smeker.
Tänk att nästan aldrig problem ha,
gud vad livet vore bra.
Det är alltid lov att drömma att man är någon annan. Långt borta, där
Men glöm inte bort den unika person som du egentligen du är. 

Glöm inte att: "Man ska lämna det bakomflutna före sig" "Gräv aldrig i gammal skit, du kan få skit på fingrarna" "Levnadskonstnären vet att det framför allt gäller att jämföra sig med rätt människor" "Alla har vi våra svin på skogen" "Var dig själv, det finns redan så många andra" och "Du är en egen unik individ".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar