onsdag 3 april 2013

Vart är liknelsen mellan en hund-fysioterapeut och en plåtslagare?

"It ain´t over ´til the fat lady sings" "Det är aldrig förtidigt att ge upp", detta beskriver nog hur jag känner just nu inför framtiden och utbildning. Som jag skrev igår så funderar jag på att omskola mig till Fysioterapeut till hundar, och att det finns en distansutbildning i Västerås, och idag hittade jag att det finns en i Åre också. I utbildningen i Åre håller man på ett år med träffar en gång i månaden och så har man praktik en vecka. Allt e precis som jag skulle kunna önska mig eftersom att jag i den sistnämnda utbildningen har stora chanser att arbeta under tiden. Men, allting har en baksida och baksidan med detta är att det inte är gratis. Faktiskt väääldigt långt från gratis....utbildningen i Åre kostar 61 000:- :0/ Det är ju liksom inget som man bara plockar fram ur jackärmen å inte från bankkontot heller för den delen. Får hoppas jag får ett fett arv från en avlägsen släkting i USA så jag kan finansiera det. Men sedan så är det ju också så att jag vill ju veta att det finns möjligheter till jobb efter utbildning, för att det är ju lite surt att lägga ut 60 000:- på något som jag sedan inte får jobba med. Den missen gör jag inte om.... Så jag måste kolla upp hur det blir med jobbmöjligheter osv. Ringde ju den fantastiska instutitionen som kallas för Arbetsförmedlingen för att höra om dom kunde hjälpa till med finansieringen, dom måste ju vara intresserad av att få ut folk i arbete kan man tycka. Men jag fick en klar och tydlig förklaring om varför de går in under kategorien Instutitioner. Presenterar mig och framför mitt ärende att jag önskar att omskola mig till Fysioterapeut till hundar och om dom kunde hjälpa mig med hela eller med en del av finansieringen. Svaret jag fick kändes som "Noll koll kokosboll". "-Nej vi kan inte hjälpa dig med det, men du kanske skulle kunna läsa till plåtslagare istället?" Ursäkta??? Plåtslagare?? Vart är liknelsen mellan Fysioterapeut och Plåtslagare? Jag ser då ingen liknelse, men det gjorde tydligen dom. Jag svarade att nej det kan jag inte eftersom det inte finns en liknelse med vad jag tänkt mig. "-Ja men busschafför då?" Fortfarande nej. Vad är det för mening att dom ska lägga ut 60 000:- på mig och en utbildning till Plåtslagare om jag ändå inte kommer att jobba med det. Lägg hellre ut 60 000:- på en utbildning som jag verkligen vill jobba med och som gör att man kommer in på riktigt i arbetslivet igen. Men nej då....vad e det för jävla fel! Tror jag ska börja jobba på kundtjänst där eftersom det verkar som iq-nivån är skrämmande låg. Plåtslagare?!! Ursäkta mig! Så jag får jaga vidare och ska ringa på rehab-ställena i Jämtland å höra vad det finns för möjligheter till jobb. Om dom säger att det är nästan omöjligt att få jobb så kanske jag måste tänka om, men tills dess så utgår jag att det finns jobb och får se mig om efter andra finansieringsmöjligheter. Så allmosor och andra pengagåvor emottages mer än tacksamt, de kan lämnas i min postlåda, den vänstra lådan alltså ;0) Men som sagt så har jag inte gett upp än, även om det inte ser lika ljust ut som igår då jag hittade utbildningen. Framtiden får utvisa vad det blir, men jag vet att det INTE blir plåtslagarutbildningen. NÖTTER!!! "-Hjulet snurrar men hamstern är död" beskriver ganska så jävla bra om vad jag anser om de som ska få ut folk i arbetslivet. Kiss my as vad de vill ha ut folk i arbetslivet! Just nu är jag glad att jag inte betalat in till a-kassan som betalat deras löner. (Nu vet jag ju att det inte är det som betalar deras löner, men det känns och låter bättre om man säger det ;0)....) Varför ska man stå och betala en hel massa jävla pengar när dom ändå inte kan/vill/orkar hjälpa en med jobb. Dessutom så är det en fet lögn att det inte finns jobb, jag anser att arbetslöshet inte är ett så stort problem som man vill utmåla. För jobb finns det om man vill ha jobb vill säga. Men problemet är att folk inte vill ta vilket jobb som helst, hellre går man hemma å drar fötterna efter sig än och ta jobbet på 50% som tex städare på Mc Donalds osv. Jobb finns, men du kan inte räkna med att få drömjobbet direkt, fast jobb, 100% osv. Nej du kanske måste ta tim.vikarie jobb på 30 olika ställen, du kan inte räkna med att  få ett jobb du vill ha direkt och du får inte ha så höga krav. Men ett jobb är ett jobb, oavsett om man vill jobba inom yrket eller inte. Jag vill väll helst jobba med det som jag är utbildad till, men eftersom det inte finns så får jag hoppa runt på flera olika ställen tillsvidare, jag måste ju överleva. Kollade på Lyxfällan och där var det med en tjej som inte hade något jobb eftersom hon bara kunde tänka sig att arbeta som skådis i L.A eller med att sälja lyxyakter i L.A, allt annat var för "oglammigt" och hon kunde inte sjunka så lågt att ta andra jobb. Ursäkta, vart är verklighetsförankringen? Skaffa dig ett jobb för fan och sluta schåpa dig. Iq-badboll! Jobb finns om man vill ha jobb!! Nu blir det sängen så man e utvilad tills man ska ringa runt i morgon :0) Håll tummarna för att det behövs Fysioterapeuter nu! Vill som vanligt avsluta med att säga: Jag älskar dig Adam! Puss 

Åre HundRehab: http://www.arehundrehab.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar