måndag 1 april 2013

Pdf: Påskfirande,Dubbelmoralisk alkoholreklam och Fejk-Inuiter!

Idag är det så många reklamer som uppmanar föräldrar att inte köpa ut till sina barn och ungdomar, det är ju en anledning till att det är åldersgräns på bolaget. Så då kan man ju fråga sig varför man i tidig ålder visar att det är okej för föräldrar att köpa ut alkohol och ge det till sina barn. Snacka om dubbelmoral! Varför lägga ut en massa pengar på reklamer då man redan på ett tidigt stadium skriftligt prentat in i barns huvuden att föräldrar köper ut åt dem. Nu undrar ni nog säkert vad det är jag tänker på och att på vad som är som så tydligt talar om att det är okej att köpa ut till sina barn. Jo jag tänker på den klassiska barnsången "Ekorren satt i granen". Vi har alltid fått lära oss att andra versen går så här: "Fick han se sin mamma på den gröna ängen, fick han med detsamma krypa ner i sängen. Beska piller fick han då, plåster om sin lilla tå och ett varmt omslag om svansen". Vi har som sagt alltid sjungit så här, så för mig blev det ju såklart lite chockartat då jag i en sångbok fann den osensurerade sången: "Fick han se sin mamma på den gröna ängen, fick han med detsamma krypa ner i sängen. Beska droppar fick han då, plåster om sin lilla tå och ett varmt omslag om svansen". Beska droppar!!!!? Alla vet vi ju vad beska droppar är, budskapet kan ju verkligen inte misstolkas, det skriker bara: -Det är okej att köpa ut åt barn och ungdomar! Ja vart är denna värld på väg....usch! :0P (Ha ha ha ha!!) Ja det är inte lätt! Idag är det annandag påsk och i morse skjutsade jag älsklingen till Krokom och till dom som han skulle åka med. Det är så tomt och  tråkigt då han har rest och vistelserna tillsammans känns så sjukt korta, medan tiden i från varandra känns så outhärdligt lång! Jag bara längtar tills att vi får bo tillsammans då vi på en mer stabil grund kan börja bygga ett liv tillsammans med barn osv. Självklart så bygger vi ju på vårat liv idag, men det är svårt att göra det fullt ut då man inte bor ihop. Att flytta ihop är ju en viktig byggsten i ett liv tillsammans och om jag får bestämma så ska det inte dröja särskilt länge innan vi bor ihop. Min personliga åsikt är att man ska bo tillsammans då man får barn, det är ju trots allt ett barns trygghet och start i livet som man talar om. Visst, självklart är det inte alltid så, folk kan ju sluta älska varandra eller den ena partnern går bort, undantag finns det alltid. Men jag vill inte att vårat barn ska komma till världen med att mamma och pappa inte bor ihop, och helst vill jag ju att vi ska vara gifta då vi får barn. Det sista är kanske en fix-idé och kommer inte att hända, utan det får bli sedan vi fått barn. Men först så blir det att flytta ihop, vi strävar ju mot samma mål där, men jag har lite dåligt tålamod å vill NU typ! Ja ja, nu kom jag bort ifrån vad jag började på...jo att det är så jobbigt att vara ifrån honom. Man vänjer sig ju att han är här... Nu är det tio nätter fram tills att vi ses igen och då kommer han upp på farmors begravning och på lördagen så åker vi tillsammans ner till Opsaheden och jag blir kvar där drygt en vecka. Hoppas att jag får jobba lite där nere, för då kanske jag kan vara kvar ngn dag till. I alla fall så kom han upp på lör förra veckan och har varit här fram tills idag, och vi har haft en helt underbar påsk tillsammans med klarblå himmel och med en STOR sol. En STOR sol och inga moln till fjälls innebär också att man utsätts för en otroligt stor strålning då den vita snön reflekterar alla strålar. Så först gick vi från blekfis till tomat/stopplyse (å då menar jag STOPPLYSE) och från tomat/stopplyse till nougatbruna, Gunnar tyckte vi såg ut som Inuiter där vi satt med ansiktet vänt mot solen. Det var nästan så man kunde känna hur det luktade bränt fläsk ;0P Vi var på Kläpptjänna på söndag, till Långvattnet uppe till fjälls på tors och till Burvattnet på fre, Kläpptjänna på lördag och Hällstjänna i går söndag. Vi fick fisk alla dagar utom igår, men tors och fredag blev det bara småfiskar och på lördagen så fick vi väll okej med fisk, men det var ju inga monster precis, dom var väll cirka 30 centimeter. Mellan ögonen...... ;0) Oavsett så är det då betydligt roligare å fiska om man får ngt än att det inte händer ngt. I fredags kväll kom Jessica hit och fikade, så himla kul, det var ju som sagt var inte igår vi träffades :0) Igår kväll så var det familjemiddag hos mamma och pappa med alla syskon och syskonbarn, fullt ös medvetslös ;0P Så påsken har alltså bestått av utevistelse och kvällsmys, men det gråter vi ju inte för eftersom vädret har varit ypperligt. Det finns många anledningar till att bo här, och detta är en av delarna. Närheten till fjällen och naturen som man inte kan få på samma sätt som om man bor i Göteborg eller på liknande ställen. Ja visst, det är inte helt miljövänligt att åka skoter, men det är heller inte helt bra för tålamodet att åka skidor och det är liksom svårt att få till samma fart och samma känsla med skidor då man åker över en sjö som vad man får med en skoter. Och fast att jag gärna skulle kunna tänka mig att bo nere i Dalarna så vill jag ändå stanna kvar och bo här, för jag vill kunna ge våra/vårat barn denna möjligheten att komma ut och att få växa upp med den frihetskänslan som man får till fjälls, sommar som vinter. Men visst, om min älskade Adam kommer på att han minsann inte tänker flytta hit så får jag väll vika mig. Nu tror jag ju inte att han gör det, men OM.... Ja det var väll 2013 års påskfirande som haft ett väder som man kommer att minnas i många år till, och så även även andra minnen som kommer att följa oss resten av vårat liv tillsammans. För idag är första dagen på resten av vårat liv! :0) Tack för en helt fantastisk påsk, älskling, jag älskar dig Adam, nu och för alltid!! Tänkte bara avsluta med en humoristisk påskhistoria: En höna hade blivit överkörd av en bil. Efteråt ruskade hon på sig och sa: - Vilken jäkel till tupp! Och gummi hade han också

Påväg upp till Långvattnet!
Det går inte att få bättre väder :0)
Solen skiner, himlen e blå, vad det är skönt att leva då!
Vita vidder!
I väntan på stor-rödingen!
I väntan på fiskelycka kunde man lyssna på rip-knatter.
Himmelblå!
Snygging!
Pappa ser ut att ha fått på en storfisk!


Lasta av skotern för att ta oss upp på Burvattnet.
Burvattnet bjöd också på exemplariskt väder!
Hela borren var tvungen att användas för att ta sig igenom en tjock is!
Fika-time! Mamma, Pappa och älsklingen!
Fick man inte napp så kunde man ju alltid sola!

Lite sämre väder än på tor, några få moln.... ;0)
Pappa chillar på skotern!
Min älskling!

Två spön=dubbelt så effektivt!
Underbaraste!
Fika med korvgrillning!
Gunnar skötte eldningen under grillningen!
Tålamods prövande väntan på Kläpptjänna!
Inte så mycket sämre väder där, men det är ändå inte fjället!
Moffa och världens största skoterentusiast!
Nästan hela klanen Eriksson!"
Charmtroll 1.
Charmtroll 2. 
Charmtroll 3.
Cooling!

Fyra fiskar från Kläpptjänna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar