söndag 25 oktober 2009

En ukes jakt!

Ja jeg veit jeg burde skamme meg som ikke skrevet på så lenge, men det har virkelig ikke funnets tid til å skrive. Visst har jeg hatt tid å gå in å skrive typ to meininger, men ser ikke noen grunn til å gjøre det ettersom jeg ikke sku hinne få med alt som skjedd. Sist jeg skreiv så hadde jeg vasket huset å vi sku på dans. Dansen gikk galant å neste dag satt vi på elgpost hele dagen. Lennart syntes det var mer kjedelig enn hva jeg syntes, å det forstår jeg ettersom han er vant til å gå med hunden. På kvelden skjedde det ikke så mye, byggde på hundgården å mamma å pappa inviterte oss på middag å siden blei det tv innen sengen kallade. Jobb på mandag å stress hjem å pakke infor reisen til Värmland neste dag. På kvelden var det buggkurs, å jeg er bare så lei den der buggkursen nu, jeg føler ikke at jeg lær meg noe. Jeg er 100% sikker på at jeg lær meg mer da jeg buggar med Lennart å Look alike`n. Men ettersom jeg betalt mye penger for kursen, å at jeg maset på Markus å gå kursen sammen med meg så må jeg da gå. Jeg stannet i Brunflo etter kursen, å vi tok en god sovmorgen innen vi startet reisen ned til Värmland å Smolmark der Kristoffer (som invitert oss på jakt) bodde. Vi tok det med ro ned å kom frem til Smolmark rundt halv sex. Kristoffer bodde i et kjempe pent litet hus i kanten av skogen sammen med sin sambo Annelie. Kl sju var det samling vid slakteriet følgende morgen, å det var litt av en syn som møtte oss, oj hva med folk! Over 40 man, i jaktlaget, trängdes som pakkade silder inne i slakthuset, å Johan (Kristoffers bror tillika jaktledere) hadde mye jobb innen alle var registrerte å innen passen var utdelte. Vi fikk et bra pass i Kristoffers postrekke, men oi så langsomt det blei da vi sku poste i over 5,5 h. Ettersom vi var to, jeg å Lennart satt sammen, passet jeg på å sove lite da det ikke skjedde en drit. så godt å lure in seg i fjellduken å slumre til litt. Det blei skutt en kalv ovenfor oss den dagen, å to kor å en kalv på noen an steder. Akkurat som kvelden innen blei det en tidlig kveld med magen full av Kristoffers gode elgskav med lingon å poteter å et par øl i magen. Neste dag hadde vi på fm ståndskall bare ca 70 m fra passet, å et ant ståndskall 200 m fremfor oss, så det var spennende. Det blei inget av det, da det var ko forbud. På em hadde vi en kvige på passet, men den fikk leve videre grunnet ko forbudet, til våres store fortret. Dagen gikk ganske fort, å vi postede ut i to ulike drev. På kvelden reiste vi opp til Johan som under jakten bodde i en liten stuga som deras pappa eide. Der var det noen flere ur jaktlaget, så det blei litt øl, litt körsbärsbrennvin, black mintu akompanjerat til dragspillsmusik fra Sören å munnspill fra Kristoffer. Vi brøt opp halv elve etter å ha hatt en super kul kveld. Neste dag var siste dagen, så vi pakket sammen alt å stuvet in det i bilen så vi kunde dra direkt etter første drevet. Dessverre sku det bare være ett drev den dagen, så vi fikk ta et senilpass, ett pass näre veien så vi kunde smyge ivei tidligere uten å støre noen. Men redan halv elve var det skutt fullt, så jakten blåstes av å vi kunde dra hjem allerede da. Vi var tilbake i Brunflo kl sex, å Heppe å Emil tittet in en stund å tok en øl. P lørdags morgen drog Lennart på jakt i Hara å jeg drog hjem hit å tok med meg Fixen ut for å se etter noen fugle å plukke litt mose til jul. Det eneste vi fant var mosen, men det var en fin jakttur for det. På kvelden var en venninne hit med sin "nye" (for meg ny) kjæreste, så vi fikade å surrade. Nu på morgenen så tok jeg å lill Prinsen en lang sovmorgen, å fikk en extra time ettersom man stillte tilbake klokken en time i natt. Tidligere hadde eg så vanskeligt å få det der rett, nå sku man flytte frem å når sku man flytte tilbake. Men så lärte jeg meg dette: "På sommeren (til sommertid) flytter man fram solstolarne, å på vintern (vintertid) flyttar man tilbake solstolarne". Bra va? Da kommer man lett ihåg om det er frem eller tilbake. Idag på fm så har jeg jävlats som fan med å bygge meg et nøkleskap som skall se ut som en fuglekasse. Det er ikke så svårt i utgangspunkt å bygge en fuglekasse, men da det var av gamle bræder som var både snea å vinde så blei det fan så svårt. Men fikk til det noenlunde. Skall bare gjøre en hull i døra til kassen der jeg skall sette en fugle i lere som titter ut. Trur det blir bra. Nå kom Lennart hit, så vi skall sette netting på hundgården, pappa sku å komme opp å hjelpe til etter å ha slaktet eller flått kalven som blei skutt idag. Ecco å Amos hadde rykt ihop idag vid elgen, så Ecco hadde fått et sår vid øyet å nosen så blodet hadde sprutet rundt han. Det er så hemskt da hunder slåss! Nå har det gått noen timer å vi har fått opp nettet rundt hundgården, det kjem til å bli kjempe bra. Nu ska vi mysa litt i sofaen med kanelboller å melk innen det blir natta. Legger vid noen bilder fra jakten i uka!

"Det finns optimister som gläder sig åt att det blir vinter för att kunna börja glädja sig åt att det blir sommar" / Frejlif Olsen
"I väntan på älgen, som aldrig kom...."

"En av kalvarna som blei skutt"


"Elsklingen poster"


"Värmning av varmkorv over åpen eld"

"Utsikt fra passet andre dagen"

"Utsikt over Masuflon"

"Lill prinsen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar