lördag 25 juni 2011

Vet folk egentligen vad de låter ungarna dansa runt idag?

Idag är det midsommarafton, och om man tänker på vilken aktivitet folk driver med idag så kan man inte annat än små le. För vet alla egentligen vad en midsommarstång symboliserar? Vet alla föräldrar att de låter sina ungar dansa små grodorna runt en gigantisk snopp? För det är ju just det vad den nu ska symbolisera. Det var en symbol för guden Frejs manndom som stacks ner i jorden (Freja) för att främja fruktbarheten. Å om man tänker efter å har lite ofin fantasi så har den ju tendenser till att likna en snopp :0P Men just tanken på att folk dansar runt något som ska påminna en snopp får en ju att le. Ja jag har själv dansat runt den, dock glatt ovetandes om vad den symboliserade. Ikke rart att norskarna tycker att vi svenskar är konstiga. I Norge firar man Sankt Hans för å fira Sankt Hans (Johannes Döparen). Vi kan ju lungt säga att det är liiiiiiiiite skillnad! Hur som helst så har den här dagen varit lugn eftersom jag var på dans i natt. Det var Voyage, Swänzonz å Mickeys på Näset. Det var jag, Markus, Lilla-A å S-O som var iväg, å det var förväntningar, å något blev väll som hoppats :0) Det blev ganska bra med folk å det var bra drag från scenen. Mickeys har alltid varit bra, så även i går. Men det var fler kända ansikten från andra band som spelade där. Som jag har fattat så har Mickeys slutat i stort, men att de spelar några gånger, så då hade de lånat in lite folk. Han nya från Jannez å så Linus från Fålings, en bra combination! Nu e väll jag inte spec dansbandskunnig eller expert, men sålänge det går dansa till e jag glad. Vi var inte hemma förän kvart över tre, å jag var oförskämt pigg kändes det som. Men då jag la kudden på huvudet....eller tvärt om :0P.....så somnade jag direkt.
Hade inga som helst planer för ikväll, utan tänkte ta det lugnt eftersom jag ska på fest i morgon kväll. Årets första rädisor

Tog in årets första sallad och rädisor som blivit klara i kryddgården, å det var så godt! Passande nog så kom A förbi sedan så vi åt jordgubbar, maränger å grädde. Då smakade det verkligen sommar....Mmmmm!
Mmmmmmmmm!

Vi satt å surrade bort tiden, och vips så var det läggdags för längesedan! Så god natt!

"
Midsommarnatten är inte lång, men den sätter många vaggor igång." / Okänd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar