söndag 6 november 2011

Lyxhotell å argsinta kor!

Söndag kväll och skillnaden mellan mig å en dränkt katt är hårfin! Har jagat hela helgen, måste ju passa på medan man kan innan det blir snö. Men om jag får bestämma så blir det ingen snö förän den 20 december ;0) Hur som helst så började helgen med en uppladdning på lyxhotell i Åre. Pappa å Gunnar fick en övernattning på Copperhill då de fyllde 60 å skulle åka nu i helgen, men så blev mamma sjuk så jag skulle åka i stället för henne. Men jag sku köra hem på kvällen eftersom jag sku jaga på lördagen. Copperhill var mäktigt å stort å rummen flådiga. Men att ha pappa å Gunnar tillsammans ute i offentligheten e inte enkelt, dom blir dom 5 igen ;0) Skruderar högt å tydligt å verkar inte märka att det är folk i närheten. Inne i bowlinghallen så betedde de sig så jag hade önskat att jag aldrig åkt :0) Det går bra om man e ute med dom en å en, men så fort dom e tillsammans så flippar dom ur totalt, ha ha ha! Hur som helst så åkte jag hem efter en kul (men lite pinsam) kväll å packade ihop till lördagensjakt. Det e något extra att få gå ensam med hunden och att leta sig fram och att jobba med hunden. Amos fick tag på en oxe uppe vid Smitt-vägen och det bar neröver å då det passerade vägen vid R-holdsflon så small det, men oxen fortsatte å satte i vanlig ordning av rätt mot Kläpptjärn å Vållån, men innan det går över så blir det stopp. Månkler smög på, men det gick loss å fortsatte upp över Kalleberget. Pappa kom strax efter å vi tog Stojan å spårade från skottplatsen. Stannade till uppe hos Lars på hygget, och medan vi står där så kommer det ut en oxe 30 m ovanför oss. Undra vem som blev mest förvånad!? Kunde ju inte skjuta den eftersom vi höll på med ett eftersök, å det fanns inte en chans att det kunde vara samma oxe som vi letade efter, å den kastade relativt snabbt in i skogen igen. Gick ner å mötte Magnus vid Vållån å sedan blev det riksmarsch som hette duga. Upp å ner på hygget på sluttningen av Kalleberget, å sedan gick spåret rätt upp i berget å vi efter, å så ner å så upp igen..... Pust, flås å flämt. Det e fan ingen semester å hänga på ett eftersök i flera timmar!! På kvällen (hann knappt byta om) så var jag å Johanna på bio å såg Contagion, så nu lider man av bacillskräck ;0P Men filmen var bra å jag rekomenderar den! Idag var pappa sjuk så jag fick jaga med Amos själv idag å :0D Vi jagade område 1 å Stojan fick upp älg mellan vägarna, å då gick det inte många minuter förän Amos var där. Det blev gångstånd men flyttade sig i promenadtackt. Jag kom fram till Gunnar som postade nere vid Jobuan, så jag väntade där eftersom ekipaget kom närmare å närmare. Flyttade oss längre ner å det dröjde inte länge förän vi hörde det knakade å att älgen frustade å fnös å gjorde utfall mot hundarna. Så plötsligt dyker hon (det var en stor ko) upp mitt framför oss i björkriset å visar en fin bredsida. Men det var så risigt att hade vi skjutit så hade kulan aldrig träffat där den skulle, å det e ju högst onödigt! Så vi avvaktade, men plötsligt får hon väder av oss å det brakar iväg i fullt sken. Fan också!!! Men det var jävligt spännande :0) Det tog över Vållån å sedan över Gärdesån, as usual! Eftermiddagen var tvärdöd å hade inte upp en enda älg. Men det e svårt för hundarna att hitta älg då luften står helt stilla och det inte blåser något. Kammade alltså noll denna helgen också, men vi var ju lite klent med folk....3 hundförare å 4 postare på fm å 3 hundförare å 2 postare på em...... Hoppas på förstärkning från Dalarna å kanske Sundsvall nästa helg, e ju lite svårt å mura igen med två postare, å hoppas kan man ju alltid göra ;0P
Utsikt från hotellet!
Flådigt värre!
Den gigantiska kopparväggen i foajèn, därav namnet Copperhill.
Underbart sköna sängar å flott utsikt!
Födelsedagsbarnen!
Vållån
En slagen hjälte :0)
En viltstig som man kan finna lite varstans i skogen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar