söndag 20 november 2011

"Và e ola värt om du int män dom....."

Fredag kväll å termometern visade 38 grader, dock inte utetermometern utan febertermometern. Fredagkväll och feber bådade inte gott inför helgens jakt.... La mig tidigt och vaknade fortfarande med feber, men valde att inte ta febern för att underlätta valet om å jaga eller inte. Knölade i mig ipren å åkte iväg, och det märktes att kroppen inte var sig själv, för varje steg kändes blytunga. Vi jagade område 2 och pappa å jag utgick från gamla soptippen, och efter en halv timme fick Amos upp en älg borta vid Anderssonvåll´n, men den stod bara 50 m bakom för postarna så det bar av i 200 knyck och tog så småningom över Vågen. Medan vi väntade på att Amos skulle komma tillbaka träffade vi på Månkler och hann inte mer än säga hej så fick Stojan upp älg nedan för Anners Nisch, och på 2 röda var Amos där. Det vänder ner mot oss så vi avancerade upp på hygget och snart hörde vi älgen komma genom skogen. Vi gick alla ner på knä och jag var 100% säker på att det äntligen var min tur. Älgen kom närmare och jag höjde geväret å PANG!....så small det bredvid mig och jag inser att Månkler sköt först, snabb som satan! Älgen vänder å sticker fram huvud å hals bakom en gran och det smäller ett till skott å älgen, en stor ko, dimper i backen. Jag må erkänna jag blev lite sur över att jag inte fick skjuta, men men....jag kunde inte gå å sura över det, men Månkler fick höra en del spydiga kommentarer, dock på skoj, å han tog det så också :0) Han hade inte kunnat låta bli eftersom det var så många helger sedan han fick skjuta för hunden. Men hallå!!!!? Jag har inte fått skjuta en älg i hela mitt liv.... :0P Men som plåster på såren skulle jag få ena filèn, å det tackar å bugar jag för. Vet ju vem jag sku kunna tänka mig å bjuda på älgfilé, ska bara våga först ;0P Nu e det slut på stora älgar, å bara kalvjakt, så då får jag väll förlita mig på det då. Men som sagt, jag var så säker på att det var min tur nu. Det blir inte alltid som man tänkt sig! Kon låg så eländigt till att det tog länge å dra fram hon å så skulle vi på 50 års kalas till min moster vars gubbe fyllde 50 år, så det blev ingen jakt på em. Det var ett jätte trevligt kalas med kusiner å mostrar å morfar osv. På kvällen kom Anna å Marcus å fikade å vi kollade på film. Ingen jakt idag, fråga mig inte varför, men det var kanske lika bra eftersom jag ännu inte e frisk. Tror ju inte det blivit ett dugg bättre om jag gått ute i spöregn å blivit blöt. Det e svårt å tro att det är den 20 november, det sku snarare kunna vara den 20 september, eftersom regnet öser ner å det e slaskigt å skitigt. För ett år sedan var det 1 meter snö å -20 grader, men i år klagar jag inte att det inte är snö, för så länge det inte är förmycket snö så är det möjlighet att jaga rådjur..... Ikväll var det revymöte, och vi läste igenom alla sketcher en gång å tränade sångerna med musiken. Sedan var S där och tog gruppbilden till anonnsen, det kommer å bli jäkligt bra när det e klart å dags för premiär! I morgon är det jobb.....suck! Jäkla måndagar..... Vill bara avsluta med en länk med en tolkning på Jamska av Chris Medinas låt "What are words" som heter "Vá e ola". Å innehållet e så sant, "Vad e ola värd om du int män dom?" http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3336&grupp=14259 Mä råkes!
Kaffepause i älgskogen
Amos å Stoj med kon!
Var god dröj, urtagning sker....


" Skådespelare gör det på scen...." / Okänd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar