onsdag 14 september 2011

Älskade lilla Fixen!

Ikväll hade himmelen kunnat fått en ängel till. Om jag ställt in dagens träning så hade det blivit en ängel till. Efter jobbet så trotsade jag vädret å gav mig ut för å träna, å tog vanliga turen upp mot hön. Så märkte jag att Fixen inte kunde göra "nr 2", å att han försökte å försökte å försökte, men det kom inget. Släppte lös han så han kunde få springa iväg å kanske göra ngt då, men han stod bara på vägen å hängde med huvudet. Å då han inte plaskar å springer i vattnet så e det något fel, väldigt fel! Vände direkt å gick hem. Ringde veterinären då jag kom hem å hon sa att vi sku komma in direkt, att det inte gick å spara tills i morgon. Anledningen var att det var antagligen stopp i tjocktarmen pga att han åt ben igår (han har ätit älg-ben varje år). Alla benfragment han fått i sig hade smulats ner å blivit som cement i tarmen, å gjorde man inget åt det direkt så kunde tarmen spricka eller det blev tarmvred. Båda med förödande utgång.... Pappa följde med till veterinären i Slåtte som kände å klämde på magen till Fixen å kände att det satt ca 20 cm "cement" från bröstkorgen å neråt, å det var orubbligt! Så han fick sövas å sedan var det 2 h vattenlavemang å ihärdiga försök å lösa upp det, å det var inte lätt! Efter 2 h så verkade det ha löst upp sig så pass att tarmen börjat röra på sig igen, å det var positivt. Så vi fick åka hem med en flaska parafin-olja som han ska ha av varje timme, å sedan ska han dricka mycket vätska. Å sedan e det bara å vänta på att det förhoppningsvis ska komma ut....det har inte gjort det än, men han e fortfarande groggy, så det tar kanske lite tid innan det kommer igång. Vill inte ens tänka på vad som kunde ha hänt om jag struntat i träningen idag, då hade jag bara sett han var lite hängig men inte vetat vad det var, utan bara avvaktat. Nej usch...hemska tanke. Men ikväll så hade jag gärna haft en trygg hand å hålla i. Även om pappa följde med å assisterade veterinären å stöttade mig så hade det varit skönt å ha en trygg hand, dock ikke vilken som helst.... :0) Men nu e vi hemma å pytsar på med vätska å olja, men ännu har det inte lossnat. Måtte han bara inte bli sämre....men jag fick ringa i natt om jag behövde. Blir nog en lång natt som det känns, å jag får inte riktigt i han så mycket olja som han bör ha, för det e inte så lätt ensam å hålla fast, sticka in sprutan i mungipan, spruta å se till så han sväljer. Håll tummarna! Älskar dig Idefix! Adjö!



"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar