söndag 11 september 2011

En springtur på 6 km med studsare å tillbehör!

Fy fan vad mör jag e i kroppen nu!!! Kommer å behöva bärgning i morgon bitti känns det som om jag ens ska ta mig upp. Går dagens riksmarsch var inget mot vad vi varit ute på idag, idag har vi sprungit som idioter. Började på morgonen med att Stoian fick upp älg där vi var å rixade igår, men det stod inte stilla utan flyttade hela tiden på sig. Amos var en bit därifrån, men då han fick höra att Stoi skällde så var han där på två röda å hjälpte till. Eftersom det flyttade sig hela tiden var det inte lätt att gå på, men brorsan lyckades komma ganska nära, men det var tyvärr för tätt för å skjuta. Å sedan bar det iväg!!! Var på vändplanen å såg att det kom till att gå över vägen vid Nils-buan, å dit var det 3 km, så det var bara till å springa för att hinna dit i tid. Det e tungt å springa med studsare, radio, jaktkläder å kängor, men et var bara å bita ihop. Just som vi kommer fram å står berädd å skjuta när det kommer så vänder det å bär iväg åt det håll som vi kom ifrån, så då var det bara å springa tillbaka samma väg, i samma tempo! Men inte i helvete att det ville ut på vägen, utan svängde upp över hygget, å vi efter å rask takt! Om jag tackade min lyckliga stjärna igår för att jag tränat, så var det inget mot vad jag gjorde idag. Idag fick formen verkligen bekänna färg! Å upp över hygget å över flera myrar å så kom det att sku gå över smitt-vägen, så springa fortare å sedan missa det med några hundra meter! När vi kommer upp så smäller det borta vid postlinjen å Andreas medelar att han skjutit en oxe. Fan så skönt, annars hade vi fått fortsätta springa å hade vi haft otur så hade det gått in på grannmarken. Så idag e Andreas min hjälte som räddade mig från ännu en springtur. Tog oss dit i betydligt lugnare tempo å bland enriset låg en fjoling med ett välplacerat skott. Så grattis Andreas till ännu en älg :0) Aldrig har fikat varit så gott som då vi kom upp på slakteriet å fick äta å dricka efter all marchering. Sedan vi slaktat klart å städat så var det dags å säga hej då till Andreas åJ-E som åkte hem idag :0( Vi blir bara färre å färre varje gång vi jagar eftersom många inte bor här permanent, men hellre 10 st som jagar än 30 st. Blir aningens mindre liv i skogen vid utpostning om det e färre jägare. Så det blev en bra, men jobbig, dag med en oxe som resultat. Å tack vare det så fick jag tag i blod som jag ska använda till spårträningen. För övrigt så fyller pappa å farbror (tvillingar) 60 år idag! Blev inget jätte stor firning, utan det blir familjemiddag på lördag. Det var ju grillfest tidigare i juli, men den spolierade jag ju pga en idiot, en stor idiot! Men visste tyvärr inte då att det var en idiot! Hur som helst så hurrar vi för pappa å Gunnar: Ett fyrfaldigt leve för jubilarerna, dom leve: Hurra, hurra, hurra, HURRA!!! Grattis älskade pappa, du e bäst! :0)
Amos å Stoian hos oxen
Pappa å Andreas lastar oxen
Lars å Andreas snor oxen innan dagens slut


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar