onsdag 21 september 2011

Rabiessmittade renar!!!

Ligger å läser VG då min blick fastnar vid en artikel om rabiessmittade renar....(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10038807) trodde väll aldrig att renar kunde få rabies. Rabies trodde jag bara drabbade köttätande djur, men tydligen inte. Så nu vill man ju inte ha besök av tomten om han kommer åkandes med sina renar, man vet ju aldrig vad dom bär på, å tomten kan ju också ha fått det....huga! Bäst å ta det säkra före det osäkra!
;0P När jag läser detta så kommer jag å tänka på "reinsdyr jegerne", undrar om dom vet att renar kan ha rabies å att man inte ska stick fram handen. Fast om jag tänker efter en extra gång så var det kanske hjort å inte ren...men kom det ihåg att en hjort kan ju alltid gå över bäcken, å då blir han ren.... Ååhh så dåligt å gammalt skämt, men kunde inte låta bli :0D Hur som helst så var det ju inte bara renar som var smittade, utan också polarrävar å en SÄL!!! (????). Detta blir mer å mer konstigt, å man kan ju undra vem som bet vem för att sprida smittan vidare. Bet räven sälen som sedan bet renen, eller bet renen sälen som sedan bet räven??? Å vart kommer det ifrån? Från någon terrorist (turist) som bitit sälen, eller kanske renen? Kan någon ta reda på det tack? Rabies på renar å sälar, ja man lär sig något nytt varje dag! Wwwwroaaaw!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar