torsdag 15 september 2011

Veterinärer å valrossjakt!

Natten till idag blev en lång natt med mycket ont å mycket kräk för lilla Fixen. Så att jag å var sjuk i morse då jag vaknade spelade ingen roll, det viktigaste var att han sku må bra. Men mådde bra var så långt ifrån man kan komma. Han kunde inte gå på "toa" idag heller, å det syntes han hade kramper i magen. Ringde veterinären igen å vi skulle få komma direkt. Eftersom jag var sjuk så åkte pappa med honom, å han hade fortfarande en massa kvar i magen. Så han blev sövd igen å fick mer vattenlavemang, stackarn! Nu kom det i alla fall ut ganska mycket så när de åkte därifrån så var han mjuk i buken och veterinären var positiv till att det skulle gå till sig. Bara han inte kräktes så var det bra. Han sku bara dricka mycket å få i sig oljan som sku smörja. Dom kom hem å jag mådde lite bättre, men inte lille-man. Han vägrade dricka å oljan fick jag med milt våld tvinga i stackarn, kände mig så hemsk!!! Prövade sedan å få i han annat sorts fett som sku smörja, tex flott från bacon typ, men inte ens det ville han äta, å inte heller avkoket från köttfärsen. Plötslig så kaskad kräks han å spyr ner halva köksgolvet å man ser hur han kryper ihop av kramp. Ringde veterinären direkt som skickade oss vidare akut in på djursjukhuset, för han behövde röntgas för å se hur mycket å hur långt upp det satt. Nu spelade det i vart fall ingen roll hur jag mådde, utan pappa hämtade oss å vi åkte in till stan å fick komma in direkt. Å det var skönt att få ett rum, för då kom det blodblandat vatten från baken på han, å han bara flåsade. Å jag grinade!!! Veterinären skickade oss direkt på röntgen å hela magen visade sig vara mer eller mindre igen murad av benmassa, dessutom så upptäckte dom att han har förstorad prostata... :0( Men det var inte säkert att det var illa, utan att den bara kunde vara det av åldern. Men att den nog var en bidragande orsak till att det blivit stopp eftersom den tryckte på tarmen. Hur som helst så blev han inlagd på dropp å skulle få b-vitaminer, antibiotika å så parafinolja i en sond ner i magen. Stor tjöt då de ledde honom bort i korridoren, men samtidigt så får han ju den vård han behöver. Sjukt tomt utan honom, fast att jag har Ninisen. Åkte upp till slakteriet för att hjälpa till med styckningen, men eftersom jag inte mådde bra så gjorde jag inte så mycket. Satt mest vid elden å önskade att jag kunde vrida klockan tillbaka en vecka, å veta att man har flera trevliga och spännande dagar framför sig med jakt och trevliga människor...... Åkte hem å duschade å kröp ner i sängen som plötsligt verkade så stor, å då ringde veterinären.....Fixen mådde inte alls bra nu. Han hade bla fått feber. Hon menade att det nog inte var så stor fara för att han skulle dö, men dom ville medela att han blivit sämre utifall att..... Just nu kan jag bara hålla tummarna å hoppas att det går bra, att dom klarar han. Pappa har varit å e en ängel som ställer upp för mig å hundarna, å stödet från vännerna runt om som hört av sig för att höra hur det går betyder så mycket! Mess e underskattat! ;0) Men mitt i det tråkiga så drömde jag så sjukt i natt att jag efteråt må le vid minnet. Fixen e ju en vattenapportör som hämtar skjutna fåglar i vattnet. I natt så var vi å jagade valrossar i Dalarnas inre skärgård....(hör ju hur sjukt det låter) från kanot. Det var Fixen, jag, brorsan, Andreas å Christer B i jaktlaget, å så min svåger Fredde (som absolut inte jagar). Vi jagade valrossar, eller wallroasts som vi kallade dem. Ordagrant översatt: Mur-stekar.... Vi använde luftgevär, å det funkade fin fint eftersom vi hade Andreas nya superkikarsikte med förstoring 150x400 å aimpoint....med andra ord ett jäkla sikte med en sjuk osannsynlig förstorning å kombination!!! Men vi fick i alla fall en stor wallroast som Fixen hämtade, å som vi skulle tillaga på Freddes trangiakök då vi kom i land. Då vaknade jag, å det var nog lika bra det, vet ju inte hur det slutat! Det e sjukt vad man drömmer ibland, helt usannsynlige saker! Ja ja, men jag fick i alla fall le lite! Men om någon vill jaga valrossar så rekomenderar jag Dalarnas inre skärgård..ha ha ha :0P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar