tisdag 6 september 2011

Årets, för mig, första älgjaktsdag! :0)

Premiär-jaktdagen, i alla fall för mig! Idag var jeg ledig från jobbet, så jag kunde jaga :0D I går hade dom haft lite otur med någon skadeskjutning, men det hängde två vuxna djur inne i slakteriet innan dagen var slut. Idag på fm så fullkomligt öste regnet ner, så jag var glad att jag skulle gå å inte sitta. Pappa å jag skulle gå i samma område där dom hade sista spåret av den påskjutna kalven från igår som dom var tvungen att avbryta pga mörker. Vi hade inte hunnit gått långt innan Amos fick upp älg, och eftersom det var i området där kalven sist spårats så var det stora möjligheter att det var den. Men det ville inte stå, utan flyttade sig hela tiden i ett fast gångstånd, ungefär i samma hastighet som vi gick. Tillslut så stog det fast inne i skogenmå vi bestämde att pappa skulle smyga inpå, och efter 10 minuter så small det å det var en ensam kalv som damp i backen. Samma kalv som blivit påskjuten igår, så det var skönt å se att det var samma! Strax efteråt så sköt M en Stor oxe på 35:an som mannen jagat, 14 taggar å mycket troligt runt 350 kg slaktvikt! På em jagade vi v-vågen och Magnus gick med oss å hade med sig Nixon, han ska ju å lära sig. Amos fick upp älg direkt, men det bar iväg direkt in på annan mark :0/ J-E hade sett en oxe som sprang över vägen å hunden kom en bit efter, men det hade gått så fort att han valde å inte skjuta. Vi väntade tillbaka Amos å åkte till slakteriet å sedan iväg å hämtade kalven som pappa sköt. Nino å Fixen följde med, å man kan ju lungt säga att han var skeptisk till kalven. Han var inte helt villig å följa med tillbaka eftersom vi drog älgen framför honom. Tillbaka på slakteriet fick han lukta på "älgskånkar" å först var han skeptisk till dom å, men snart så tordes han till och med att bita på den. Åkte å hämtade den andra kalven som K skjutit å samtidigt så hämtade dom oxen på 35:an. Då dom började flå så fick prinsarna komma ut å titta, och Nino ville helst krypa ur kopplet å dra då han fick se oxen, men repade såpass mod att han tordes gå dit å lukta på slicka lite på den. Han måste ju lära sig vad han en dag ska leta efter, han ska ju bli eftersökshund då han blir stor. Väl hemma packade vi upp å stupade i soffan, å irriterar mig över att jag ska jobba i morgon. VILL INTE!!!! Vill ju jaga i stället :´0( Men men....måste ju vänta tills på lördag innan jag kan jaga nästa gång, piss oxå!!! Tror det blir tidig kväll ikväll! Kenavo!
Pappa, Amos å kalven
14-taggaren som M sköt på 35:an
Nino en aningens skeptisk till älgklöven!
Nino å Fixen vågar sig fram till Stor oxen! :0)
Magnus å Pappa, V-Vågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar