söndag 4 september 2011

Höst!

Det börjar bli kallare å det e klart å tydligt att sommaren e över nu å vi har gått över till hösten. Även om det kan vara varma dagar så går det inte å mäta med riktiga sommar dagar! Men jag gillar hösten, trots att det ofta innebär en del stress med saker som skall fixas ute å inne. Sedan så älskar jag att gå ut i skogen å blocka svamp eller bär eller strosa på fjället å fiska eller leta efter hjortron, men framför allt så innebär hösten jakt! I morgon börjar älgjakten å jag måste tyvärr jobba, men jag ska kräva löpande information från pappa under dagen och på tisdag så ska jag jaga själv. Det e ju bara tre dagar denna veckan, eller varadagar, man jagar å sedan så jagar vi ju till helgen! Det e svårt å beskriva känslan av att jaga, att gå i skogen å följa hundens arbete på pejlen å så få höra hundens rungande skall eka genom skogen å man får chansen att smyga på. Eller vada i vattenbrynet med hunden sökande framför sig, redo att stöta upp nå tryckande änder å sedan få hämta in dom sedan dom, förhoppningsvis, fallit! Men skottet e ju inte det avgörande om det blir en bra tur eller inte, det e ju själva upplevelsen å spänningen som gör det. Sedan e ju en skottchans bara en bonus! Men som sagt var så e hösten något speciellt å
något som jag ser fram emot varje år. Många pratar om höstdepressioner å att man mår sämre å det blir tyngre på hösten, men för mig e det tvärtom, jag tycker av någon anledning att våren e den lite jobbigare årstiden om man ska välja, fråga mig inte varför, men den ser jag inte lika mycket fram emot som hösten. Fast just nu e jag som aningens sur över att jag inte ska få jaga i morgon.... >:0/ Men annars så har jag bakat en MASSA kakor å bullar, hatar å inte ha något å bjuda på då det kommer folk. Har bla bakat korintkakor, kanelbullar, bondkakor, godiskakor, kolakakor m.m å än e jag inte klar, ska baka nå mjuka kakor å. Sedan så har jag å pappa snickrat på v
ed- redskapsboden, så nu e tre av fyra väggar klara å taket är på, tror det kommer å bli bra när det blir klart! :0) Nej nu ska jag ta å läsa boken jag nyss börjat på, "Tillbaka till Afrika" av Willbur Smith. Alla hans böcker e klart läsvärda! Até logo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar