lördag 10 september 2011

Ett nytt extra knäck?

Tänk att jakt kan vara så kul, just nu skulle jag vilja att vi skulle jaga i flera dagar till den kommande uken. Ibland så önskar jag att man levde på jakten å betalade med skinn å kött osv, för då skulle man få jaga ofta. Det e också så tråkigt nu då första veckan e slut eftersom flera av jägarna åker hem dit dom bor, bla Blekinge, Dalarna å Sundsvall. Då de från Dalarna åker, åker ju också A som e yngst i laget å det e jätte trist, för det e alltid kul å ha flera i ens egen ålder med. Blir annat prat även om det e jakt det gäller. Hoppas dom kommer upp en helg senare! :0) Måste ju poängtera att jakten e så mycket mer än själva dödandet, det e en bonus att få skjuta! Men allt jobb innan själva skottet med hund, gående å postande är så betydelsefullt, i alla fall för mig. Men sedan finns det ju tomtar som anser att jakten bara är dödandet å att en jaktdag e misslyckad om man inte får döda, å som skjuter på allt som rör sig. Det e klart att det alltid finns snabbskyttar i varje jaktlag, men det finns självklart många bra skyttar i jaktlagen. Idag har vi jagat hela dagen å det har varit en riksmarsh utan dess like på em. På fm hände inte så mycket annat än att Ö:s hund å Mannen hade upp något, men oklart vad. Fikade å sedan kom det in ett eftersök efter en påskjuten älg från annan mark, så vi skulle jaga efter den. Pappa, brorsan å jag åkte dit där dom som spårade innan hittat sista blodspåret. Det var skitsvårt att följa, och det var inget ensamt djur så det var mycket tramp som förvirrade hundarna. Tror vi gick tillbaka till utgångspunkten 3-4 gånger och började om för att se. Men det e ju så att tar man det lugnt å går försiktigt så ser man saker som man inte ser om man bara skyndar förbi. Så medan pappa å brorsan styrde med hundarna så gick jag runt å fann flera nästan "osynliga" blodspår. Bara några droppar, men ack så viktiga i arbetet! Hittade flera spår så brorsan tyckte jag skulle börja extra knäcka som Busch-neger, en sådan som springer före å letar spår till stor-jägarna i Afrika. Ha ha ha!!! :0D Eftersom det tog tid att leta så fick vi ändå förlita oss mest på hundarna, men det var inte en enkel uppgift för dom
eftersom det e mycket älg i farten som kryssar å tvärsar i skogen. Vi fick därför gå på egen syn å på hundarnas luktsinne. Det var idag som vi sku haft en "utbildad" spårhund, en sådan som Nino ska bli då han blir stor. Tar ju i långt i underkant om jag säger att det vart en rofylld promenad då både pappa å brorsan var med. Helvete vilken fart det blev, hade fullt sjå å hänga med i tempot å har flera ggr idag tackat min lyckliga stjärna för att jag tränat en hel del, å gått ner x antal kg. Det e inte till å ha dålig kondis om man ska hänga på, kändes som jag tog tre steg då dom tog ett! Så jag har småsprungit i skogen hela em, å jag kan lova att jag känner att jag har en kropp. Aningens mör! När jag kom hem så drog jag ett kort spår med en älgklöv till Nino, för att se om han var intresserad, å det var han! Tog ett tag innan han fattade, men sedan satte han nosen i backen å följde spåret fram till slutet där det låg hundkex. Ska lova jag var stolt!!!! Så nu blir det längre å längre spår framöver å inlägg av blod. Ska verkligen gå in för att han ska bli en duktig spårhund, men ibland når man inte enda fram. We will see! Nu e det kväller, så skitt jakt på er! Hej hopp!

"Putin" Älg-dråparen
Väntar på "Putin" (Amos)
På spaning!
Älgskit = Älg

"Vegetarian = Fornnordiskt ord för dålig jägare" / Okänd

"Gå med i frivilliga skytteföreningen! Lär dig skjuta och träffa trevliga kamrater!" / Okänd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar