tisdag 4 oktober 2011

När skjuter inget rådjur....

Har ägnat halva tisdagskvällen åt att titta på rådjur, get å två killingar, i kikaren, dock inte handkikaren utan den till studsaren! Ja då kan man ju undra på varför jag bara tittade å inte sköt. Jo....för det första så tycker jag att ca 160 meter e lite väl drygt avstånd på en killing (vet mina begränsningar), å då vi lyckats smyga så nära att vi hade hyfsat bra avstånd så var kl sju och det var påtok för mörkt för att kunna skjuta. Man vill ju gärna veta vilket djur man skjuter på så man inte råks på skjuta geten. Inte bra! Smög oss iväg därifrån och räknar med att gå dit i morgon igen, men posta lite längre upp för att få bättre skjuthåll eftersom dom inte verkar komma ut så långt på lägdan. Men sedan är det ju bara en tidsfråga innan dom sprider skit där å då e det kört på ett tag, men vet ju i alla fall att dom e där. Fast detta bör jag ju egentligen inte tala om, utan säga att jag inte sett något ;0P För om jag talar om att jag sett rådjur så kanske A inte tycker särskilt synd om mig som tydligen hade nå å jaga på ändå, så han drar tillbaka erbjudandet om att jag sku få komma dit å jaga. Å det vill vi absolut inte ;0) Ha ha ha, så vi får väll säga officiellt att jag inte sett några rådjur, men inofficellt har jag ju sett rådjur å ska pröva dom i morgon igen. Skämt å sido så finns det ju uppenbart rådjur här, men kanske inte hundratals. Men det e helt sant att jag tidigare inte sett några rådjur! Det var pappa å jag som var iväg, å pappa e helt värdelös på att sitta stilla å posta. Han har inte tålamod för det, på älgpost har han ibland med sig tidningen.... Första timmen gick bra, men sedan började han fladdra runt i ladan som en annan förflugen påskkärring ;0) Så kom det en räv luskandes, å då pappa började härma en råtta (kan säga det lät inte som en råtta) trodde jag jakten var över, att han skrämt iväg alla rådjur på flera km håll. Men, 10 min senare kom rådjuren ut på lägdan. Men i morgon får han ta med sig stickning eller ljudbok å en massa godis så han håller sig lugn å stilla. Ha ha ha! Prövade som sagt var å vänta ut dom, men då vi senare smög på var det ju för mörkt för å skjuta. Nu blir det kväll! Tot ziens!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar